top of page

“Cuando tenía diez años púnxime a trabayar nuna sastrería”

por Jenifer Conde Temprana

Araceli Cañizares Montilla, nació en 1942, ye la mayor de tres hermanes. Güei tien 76 años, ye viuda.

—¿Ónde nacisti?

Nací n’Arjona, Jaén.

—¿Cuántos hermanos tienes?

Tengo dos hermanes más, yo soi la mayor. La segunda llamase Adoración, tien 72 años y la última María José, que tien 67.

—¿Les tos hermanes tienen fíos? ¿Cuántos?

Sí, Adoración tien dos fíes y Maria José tien una fía y un fíu.

—¿Cómo se llamen to pá y to ma?

Mioma Catalina y mio pá Mateo.

—¿A qué años vinistis p’Asturies?

Vinimos cuándo yo tenía 8 años y la mio hermana 4; la pequeña nun naciera entovía.

—¿Por qué decidistis venir pequí?

Decidimos venir pol trabayu de mio pá.

—¿Ónde trabayaben to ma y to pá?

Mio ma yera ama de casa y mio pá trabayó nos altos fornos na Felguera.

—¿A qué te dedicasti na to vida?

A los dos años de venir p’Asturies, cuando tenía diez años, púnxime a trabayar nuna sastrería, na que tuvi trabayando 12 años.

—¿A qué años te casasti? ¿Y con quién?

Caséme a los 22 años con un señor llamáu Arcadio, él tenía 23 años.

—¿En qué trabayaba’l to home?

Trabayaba na mina y nuna marmolería. Depués de retirase de la mina dedicóse a los sos fíos, la so muyer y la güerta.

—¿Y tu a qué te dedicasti dempués de tener a los toos fíos?

Yo dediquéme a la mio casa, a los mios fíos y al mio home.

—¿Cuántos fíos tuvistis?

Tuvimos 2 fíos, un neñu y una neña.

—¿Cómo se llamen?

Llámense Manuel Arcadio, qu'anguaño tien 51 años y María Catalina que tien 47 años.

—¿Cuántos años teníes cuando nació‘l primer fíu?

Yo tenía 24 y mio home 25.

—¿Y cuándo nació la segunda?

Yo 29 y mio home 30.

—¿Tienes dalgún nietu?

Sí, tengo 3 nietos (2 nietes y 1 nietu) por parte de la mio fía.

—¿Cómo se llamen los tos nietos?

El nietu Cristhian y les nietes Vanessa yJenifer (tu).

—¿Cuántos años tienen?

Cristhian tien 28, Vanessa 30 y Jenifer 15.

—¿Tienes dalgún bisnietu?

Sí, tengo 2, un neñu y una neña, y en xunu tendré otru/a.

—¿A qué años te quedasti viuda?

Quedé viuda a lo 68 años.

—¿De qué morrió’l to home?

Dio-y un derrame cerebral.

—¿Cómo foi la to vida?

La mio vida foi mui tranquila hasta que me quedé viuda.

—¿Y agora que tas viuda y los tos fíos ya viven solos a qué te dediques?

Pues agora dedícome a los mios nietos y bisnietos.

Munches gracies, güela.

bottom of page